Lotnisko Mokotowskie – nieistniejące obecnie lotnisko, funkcjonujące w latach 1910–1939 na terenie Pola Mokotowskiego.
Lotnisko to powstało jako pierwsze w Warszawie i tutaj, w maju 1910, powstało Warszawskie Towarzystwo Lotnicze Awiata założone przez księcia Stanisława Lubomirskiego. Odbyły się tu pierwsze w Polsce wzloty aeroplanów. W okresie I wojny światowej lotnisko zajęte przez Niemców, którzy zbudowali tu m.in. 21 hangarów, specjalny hangar dla sterowca miękkiego typu Parceval,
budynki szkoły lotniczej i budynki gospodarcze. Po odzyskaniu
niepodległości już w roku 1919 to na tym lotnisku tworzył się zalążek
polskiego lotnictwa wojskowego,
przemysłu lotniczego i instytutów badawczych związanych z lotnictwem.
Już w 1918 planowano zlikwidowanie lotniska, które znajdowało się w
granicach miasta i ograniczało jego rozwój na rzecz lotnisk sportowego
na Młocinach, wojskowego na Okęciu i komunikacyjnego na Gocławiu.
Od 1920 z lotniska mokotowskiego odbywały się regularne loty
pasażerskie (towarzystwa: "Franco Rumaine", "Aerolloyd", "Aerolot" i
ostatecznie PLL "LOT"), a w 1929 tu powstał polski przewoźnik Polskie Linie Lotnicze "LOT", od 1930 oficjalnie przyjęty do IATA z kodem LO. Odbywały się stąd początkowo regularne loty międzynarodowe do Bukaresztu, później do Aten, Bejrutu i Helsinek. W 1927 założono tu Akademicki Aeroklub Warszawski.
W 1930 zaczęły się przenosiny lotniska na Okęcie, od 1935 na jego teren zaczęła się tu ekspansja budownictwa mieszkaniowego, planowano budowę dzielnicy im. Piłsudskiego i świątyni Opatrzności.
Na lotnisku mokotowskim odbywały się, także krajowe i międzynarodowe zawody samolotowe i balonowe,
szkolono tu pilotów i urządzano wielkie pokazy
lotnicze. Lotnisko to odegrało też dużą rolę w 1939 w czasie kampanii wrześniowej, stacjonowały tu czasowo 152 Eskadra Myśliwska włączona do Brygady Pościgowej i toruńska 41 Eskadra Rozpoznawcza, 2 września formowano tu Pluton Łącznikowy Naczelnego Dowódcy Lotnictwa, a od 9 września Zespół Lotniczy Obrony Warszawy.
W okresie II wojny światowej
lotnisko zajęte przez Niemców przez obronę przeciwlotniczą z
działalnością lotniczą ograniczoną do minimum. Po wojnie było to
lotnisko czasowe nazwane Mokotów II wykorzystujące fragment
dawnej przestrzeni jako czasowe miejsce stacjonowania samolotów przed
defiladą z okazji Dnia Zwycięstwa. Ostatecznie zlikwidowane po 1947,
obecnie pokryte zabudową oraz parkiem Pole Mokotowskie. Historię lotniska upamiętnia dziś tylko obelisk we wschodniej części parku.