Zdjęcie wykonałam w lipcu 2018 r. |
W momencie otwarcia salonu wystawowego i
warsztatu firmy "Auto Koncern" na rogu ul Belwederskiej i ul. Nabielaka
reklamowano, podobnież w szczególny sposób, samochody marki Chrysler.
Budynek został
zaprojektowany przez Edwarda Seydenbeutela.
Według książki telefonicznej 1938/39 budynek w tym okresie należał do spółki Polski Fiat S.A. W czasie hitlerowskiej okupacji warsztaty i salon przejęła niemiecka firma Bruhn-Werke. Potocznie nazywano te zakłady ,,Brunwerka''.
1 sierpnia 1944 r. o godz. ,,W'' nastąpiło powstańcze ,,Natarcie 2. Rejonu na warsztaty Bruna i punkty oporu niemieckiego przy ul. Bończy - pisze Jerzy Kirchmayer w dziele ,,Powstanie Warszawskie'' - załamało się w ogniu broni maszynowej i ręcznej''.
Po powstaniu warsztaty przejęło Ministerstwo Bezpieczeństwa Publicznego. Tu garażowały dla Urzędu Bezpieczeństwa, samochody osobowe marki Citroen czy Chevrolet.
Niektórzy okoliczni mieszkańcy wspominają, że w warsztatach był telefon i jeśli trzeba było wezwać pogotowie czy Straż Pożarną nocą, to pracownicy Urzędu Bezpieczeństwa nie odmawiali, ale uprzednio wypytywali o co konkretnie chodzi.
Budynek został zniszczony w czasie II wojny światowej, dokładnie zniszczeniu uległa hala warsztatowa oraz fragment budynku frontowego.
Obecnie budynek frontowy istnieje skrócony o dwie prawe osie - ze znacznie
przekształconą elewacją. Za nim znajduje się odbudowana hala
warsztatowa.
Obecnie garaże i siedziba Komendy Rejonowej Policji Warszawa II Referat Patrolowo-Interwencyjny.
Obecnie garaże i siedziba Komendy Rejonowej Policji Warszawa II Referat Patrolowo-Interwencyjny.
Ciekawostki:
1. Lesław Bartelski piszący o Powstaniu na Mokotowie umieścił w swoim tekście następujące zdanie: "Kto miał w swoich rękach Bruhn-Werke", ten panował nad Sielcami".
2. Zdjęcie artykułu z "Expressu Porannego" z 1930 r.: