sobota, 7 listopada 2015

"SPOŁEM" Związek Spółdzielni Spożywców (+ tablica) - ul. Grażyny 13/15


Gmach "Społem" rozpoczęto budować w 1912 r.
W budynku mieści się Centrum Szkoleniowo-Konferencyjne KZRSS "Społem". Dla niewtajemniczonych rozwinięcie skrótu KZRSS - Krajowy Związek Rewizyjny Spółdzielni Spożywców "SPOŁEM".


Na budynku została umieszczona tablica pamiątkowa głosząca: 
"W 100 rocznice powstania Polskiej Spółdzielczości Spożywców w XXV -lecie Polski Ludowej dla upamiętnienia walki i pracy pokoleń spółdzielców w służbie narodu polskiego - tablice te wmurowano na gmachu "SPOŁEM", który w okresie okupacji hitlerowskiej był bazą opiekuńczą prześladowanej ludności i schronieniem dla działaczy walczących o wyzwolenie narodowe i społeczne.
Warszawa - w dniach obrad XXXVIII zjazdu delegatów "SPOŁEM" Związku Spółdzielni Spożywców - 1969 R."
Oraz trzy mniejsze tabliczki: "1869", "1913", "1969".


Ciekawostki:
1. Nie wiem czy wiele osób wie o istnieniu Muzeum Historii Spółdzielczości w Polsce, które mieści się przy ul. Jasnej 1 (Dom pod Orłami) i jest czynne od wtorku do piątku w godz. 9.00-14.00 po wcześniejszym umówieniu telefonicznym z kustoszem Muzeum, panem Eugeniuszem Zochniakiem – tel. 22 596 43 01 lub mailowo: muzeum@krs.org.pl.
2. W dniu 1 października 2014 r. w siedzibie Krajowego Związku Rewizyjnego Spółdzielni Spożywców „Społem" w Warszawie przy ul. Grażyny 13/15 odbyło się uroczyste odsłonięcie tablicy pamiątkowej poświęconej Marianowi Rapackiemu (1884-1944), wybitnemu teoretykowi spółdzielczości, działaczowi polskiej i międzynarodowej spółdzielczości, prezesowi Zarządu „Społem" Związku Spółdzielni Spożywców RP, prezesowi Zarządu Banku „Społem" oraz członkowi Zarządu Międzynarodowego Związku Spółdzielczego i Kawalerowi Krzyża Niepodległości z Mieczami. Wykonawcą odlewu tablicy, o wymiarach 60x80 cm, jest brązownik, grawer Lech Brzozowski, a autorką podobizny głowy Mariana Rapackiego jest Hanna Roszkiewicz, absolwentka Wydziału Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych.

Aktualizacja.

Zdjęcie wykonałam w styczniu 2017 r. Ujęcie od ul. Różanej.
W 2018 r. (lipiec-sierpień) trwa remont elewacji budynku od ul. Grażyny.

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

=script> async src="//pagead2.googlesyndication.com/pagead/js/adsbygoogle.js">