środa, 8 listopada 2017

Kamienica L. i W. Wolskich - ul. Flory 9

Zdjęcia wykonałam w sierpniu 2017 r. Ujęcie od ul. Bagatela.
Ujęcia od ul. Flory.

Kamienica Leona i Wandy Wolskich powstała w latach 1911-1912 według projektu Leona Wolskiego.
Kamienica pięciopiętrowa z jedną kondygnacją podziemną. 
W 1926 r. kamienica posiadała wieżyczkę w samym narożniku oraz wysoki dach.
Od 1998 r. w budynku funkcjonuje Wspólnota Mieszkaniowa.
Cytuję fragment artykułu "PRL złodziejem" autorstwa: Piotra Kudzia, Grzegorza Pawelczyka, przy współpracy Tadeusza Zachurskiego z lipca 2001 r. dla "Tygodnika Wprost":
"Zwrot nieruchomości prawowitemu właścicielowi opłaca się nie tylko jemu. - Zadowoleni są też lokatorzy i firmy, które wynajmują u mnie lokale. Nikogo nie wyrzucałem, przeprowadziłem kompleksowe prace remontowe. Odnowione zostały elewacje, klatki, dachy. Wcześniej lokatorzy mogli o tym tylko marzyć - mówi Jerzy Mościcki, który odzyskał kamienicę przy ul. Flory 9 w Warszawie."
Od kwietnia 2014 r. do chwili obecnej cała powierzchnia budynku jest przeznaczona pod biura.

Ciekawostka:
1. Na Liście cywilnych ofiar Powstania Warszawskiego znalazłam dane:
- Andrzej Daszewski (ur. 02.12.1899 r. - zm. 05-07. 08.1944 r.) handlowiec, zamieszkały przy ul. Flory 9, zmarł przy al. Szucha lub GISZ - egzekucja.

1 komentarz :

  1. Jednym z mieszkańców w okresie międzywojennym był również Jan Wolski z rodziną, który był dyrektorem Warszawskich Zakładów Gazowych.Szukam wszelkich informacji o nim i ewentualnych powiązaniach Leona Wolskiego z Janem Wolskim oraz jego bratem Lucjanem (dyrektorem Wydziału Dochodow Dyrekcji Kolei Państwowych), który był pradziadkiem mojej żony Teresy. Byłbym wdzięczny za wszelkie informacje. Tomasz Zaforymski

    OdpowiedzUsuń

=script> async src="//pagead2.googlesyndication.com/pagead/js/adsbygoogle.js">