poniedziałek, 7 stycznia 2019

Budynek - ul. Bałuckiego 24

Zdjęcia wykonałam w grudniu 2018 r.

Budynek powstał w 1937 r. (na elewacji, na samej górze, nad wejściem widnieje "1937").

Ciekawostki:
1. Fragment świadectwa Eugeniusza Biegańskiego, lekarza, z okresu Powstania Warszawskiego:
" (...) Następnie został przeniesiony na ul. Bałuckiego 24. Tu pozostałem do kapitulacji Mokotowa, tj. do 27 września. Rannych na tym punkcie było ogromnie dużo, tak że pomagali mi w opatrywaniu i inni doktorzy, między innymi stale pomagał mi dr. Kunicki, mieszkający w tym domu. W czasie, gdy odsyłanie rannych na ul. Misyjną było niemożliwe, wszystko robiło się na miejscu. Ranni zostali umieszczeni w piwnicach domu nr 24 i sąsiednich, przy ul. Bałuckiego."
2. W czerwcu 2018 r. ZGN Mokotów zlecił remont lokalu nr 12.

3 komentarze :

  1. Bardzo proszę o informację z jakiego źródła pochodzi info dot.szpitala powstańczego w naszym budynku. Jestem w zarządzie Wspólnoty Mieszkaniowej(lokal nr 8) i od dawna szukam informacji w tym temacie, w celu umieszczenia tablicy pamiątkowej na elewacji. Będę wdzięczna za pomoc. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgodnie, z tym co napisałam, informacja pochodzi ze świadectwa/zeznania Eugeniusza Biegańskiego z Encyklopedii Medykòw Powstania Warszawskiego. Protokół zeznania został spisany w dniu 29 lipca 1949 r. Również pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
    2. Link do strony z protokołem z przesłuchania świadka:
      https://lekarzepowstania.pl/osoba/eugeniusz-bieganski-ps-teodor/

      Usuń

=script> async src="//pagead2.googlesyndication.com/pagead/js/adsbygoogle.js">