czwartek, 16 stycznia 2014

Budynek - Centrala telefoniczna - ul. Dąbrowskiego 30



Zdjęcie wykonałam w kwietniu 2017 r.
Budynek przy ul. Dąbrowskiego 30, wybudowany w 1934 r. wg projektu Heleny i Szymona Syrkusów na zlecenie P.A.S.T. (Polskiej Akcyjnej Spółki Telefonicznej).
Na budynek składają się pomieszczenia techniczne i mieszkania dla pracowników.
Kiedyś wejście do budynku było usytuowane na rogu ul. Dąbrowskiego i ul. Wiśniowej (tam gdzie kolumna widoczna na pierwszym zdjęciu), natomiast obecnie funkcjonuje główna klatka schodowa na planie półkola od ul. Wiśniowej.
W 2015 r. została wydana decyzja z pozwoleniem na rozbudowę pod cele biurowe.
Obecnie przy wejściu od ul. Wiśniowej powieszono żółtą kartę informacyjną, więc podejrzewam, że Ktoś nabył budynek.
W budynku są prowadzone prace remontowe już od 2016 r. do chwili obecnej (2018 r.).
Na pierwszym i drugim piętrze będą się znajdować nowoczesne powierzchnie biurowe.
Minimalny moduł biurowy ma wynosić około 34 metry kwadratowe.

Ciekawostki:
1. Jeśli ktoś miałby ochotę zerknąć na ofertę sprzedaży powyższego budynku (cena 3 950 000 PLN) to polecam poniższy link (osobiście zerknęłam z czystej ciekawości):
http://www.biura.pl/pl/obiekt/opis/361tp1/typ/1/sprzedaz-warszawa-jaroslawa-dabrowskiego-30
2. W dniu 26 września 1944 r. w starciu z niemieckimi czołgami na rogu budynku (tam, gdzie kolumna) zginęła 21-letnia Katarzyna Zofia Borowińska ps. Magda - łączniczka i sanitariuszka Kompanii B2 Batalionu "Bałtyk", Pułk AK "Baszta". 

Aktualizacja ( 26 czerwiec 2018 r.).
Udało mi się wykonać zdjęcia pierwotnego wejścia usytuowanego na rogu ul.Dąbrowskiego i ul.Wiśniowej. Prace remontowe trwają i kolejne elementy budynku są wymieniane, usuwane, burzone. 
Kiedyś w rogu był dawny aparat telefoniczny na żetony.
Twórczość różna.

W tej chwili ( już 27 czerwiec 2018 r. ) po wejściu i oknach z moich zdjęć już nie ma śladu... zostały wyburzone dwa duże otwory.

Kolejne zdjęcia wejścia (wykonane przeze mnie 1 lipca 2018 r.).


Aktualizacja - maj 2020 r.
Zdjęcia wykonałam w maju 2020 r. Ujęcia wykonane od ul. J. Dąbrowskiego.


4 komentarze :

  1. Piszę z zapytaniem skąd informacja, że "Magda" poległa w miejscu gdzie kolumna budynku. Dla mnie to bardzo ważne. W mojej wiedzy poległa przy budynku centrali od strony ul. Wiśniowej. Dziękuję za wszelkie informacje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chodziło mi jedynie o określenie rogu budynku (strony budynku), z której toczyła się walka. Natomiast czy "Magda" zginęła bliżej kolumny czy bliżej ściany budynku od ul. Wiśniowej - to przykro mi, ale takiej dokładnej informacji nie posiadam.

      Usuń
    2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń
    3. Szanowny Panie Piotrze, zbieram materiał do książki o Dąbrowskiego 30 – chcemy w niej wspomnieć o Katarzynie Borowińskiej. Jak można się z Panem skontaktować?

      Usuń

=script> async src="//pagead2.googlesyndication.com/pagead/js/adsbygoogle.js">