sobota, 18 stycznia 2014

Budynek - ul. Wiktorska 3


Powyższe zdjęcie wykonano w 1936 r. 
Obecnie budynek nadaje się do wyburzenia. Widać cegły, które mają oznaczenia "Z i Ska". Okna są pozabijane dyktami. 

Pomimo opłakanego stanu budynku miasto ciągle szuka kupca, a do tego konserwator wymaga od przyszłego właściciela odtworzenia dawnej elewacji i klatki schodowej.
Kamienica przy ul. Wiktorskiej 3 ma dwóch właścicieli: developera "Sawa Apartments Powiśle", do którego należą 4 mieszkania i Miasto (Zarząd Gospodarki Nieruchomościami) - 52 mieszkania.
 
Ciekawostki:
1. Zdaniem Urzędu Dzielnicy Mokotów stan kamienicy jest bardzo zły, a przeprowadzenie remontu nieopłacalne. Nie stać Miasta na budowę tak drogich mieszkań komunalnych. Według urzędników developer kupił tanio 4 mieszkania i obecnie liczy na to, że Miasto sfinansuje drogi remont całej kamienicy.

2. W nowym domu mogłoby powstać tylko kilkanaście mieszkań i każde powinno mieć dostęp do garażu. Roboty związane z budową podziemnego parkingu na tak małej działce spowodują niemały wzrost kosztów inwestycji.
3. Udziały Miasta w kamienicy były 3 razy wystawiane na sprzedaż. Cena - 10 milionów złotych. Nie było zainteresowanych.

4.  W Obwieszczeniach sądowych, w rubryce "Uznanie za zmarłego i stwierdzenie faktu śmierci" znalazłam dane: 
-"Franciszka Akcennik, Warszawa, Wiktorska 3, co do Józefa Akcennika (...) ur. 13.VIII. 1907 w Warszawie, wywiezionego do obozu w Stutthofie (...).";
-"Józefa Wójcik, Warszawa, Wiktorska 3, co do Bolesława Wójcika (...) ur. 28.X.1898 r. w Warszawie (...), wywiezionego po powstaniu do obozu w Buchenwaldzie (...)."
Źródło: Monitor Polski z dnia 27 kwietnia 1948 r.


Aktualne zdjęcia wykonane przeze mnie (czerwiec 2016 r.):
Zadaszenie przed odpadającymi elementami budynku. Żółte tabliczki z ostrzeżeniami.
Widok od podwórka.

Aktualizacja - 7.06.2018 r.
Pod koniec marca 2018 r. Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego nakazał rozbiórkę budynku.
Budynek nie jest wpisany, ani do Rejestru Zabytków, ani nie figuruje w Gminnej Ewidencji Zabytków.
Ewentualny remont kamienicy został oszacowany na 16 mln zł.
W dniu 11 maja 2018 r. wpłynął wniosek o wpis do Rejestru Zabytków kamienicy przy Wiktorskiej 3 od spółki Sawa Apartments Powiśle.

Aktualizacja - 8.10.2021 r.

Zdjęcia wykonałam w marcu 2021 r.


Z tablicy informacyjnej wynika, że przeprowadzono prace mające na celu zabezpieczenie kamienicy przed dalszą degradacją.
Decyzję na wykonanie zabezpieczenia wydano 26 listopada 2020 r.
Inwestorem była Wspólnota Mieszkaniowa Wiktorska 3.

4 komentarze :

  1. Urodziłem się w tej kamienicy na pierwszym piętrze w 1950 roku i mieszkałem tam do 1956 roku.Na jabłka chodziliśmy do sadu przy klasztorze,po sforsowaniu wysokiego clegalnego ogrodzenia

    OdpowiedzUsuń
  2. Urodziłem się w tej kamienicy na pierwszym piętrze w 1950 roku i mieszkałem tam do 1956 roku.Na jabłka chodziliśmy do sadu przy klasztorze,po sforsowaniu wysokiego clegalnego ogrodzenia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja mieszkałem tam na pierwszym piętrzę pod 16-tką od 1992 do czasu poważnej awarii instalacji gazowej i wyłączono gaz w całej kamienicy, a lokatorów sukcesywnie wykwaterowywano. Ja opuściłem mieszkanie we wrześniu 2000r

      Usuń
  3. Bolesław Wójcik zginą w Buchenwaldzie 24 stycznia 1945.Jego żona Józefa dożyła prawie 100 lat. Córka Jadwiga żyje do dziś , wnuczka Anna też Są prawnuki i praprawnuki.

    OdpowiedzUsuń

=script> async src="//pagead2.googlesyndication.com/pagead/js/adsbygoogle.js">